Dag 13: Yellowstone national park

23 juli 2012 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

De eerste dag in Yellowstone is zeer geslaagd. We hebben ontzettend veel gezien en gelopen. Eigenlijk wilden wij het hele zuidelijke rondje rijden. Echter hebben we er tien uur over gedaan om 1/3de van de ronde te zien! Goed, we zijn wel overal gestopt en hebben in totaal acht kilometer gelopen. Laten we bij het begin beginnen.

Allereerst hebben we de Fire Canyon Drive gereden. Dit is een weg langs een waterval en een zwemplaats. Daarna hebben we de Fountain Paint Pot gelopen. Dit was een pad van ongeveer 0,8 km dat langs kokende modderpoelen en een aantal geisers loopt. Hier hebben we onze eerste geiser zien uitbarsten. Toen we weg wilden rijden kwamen we in een kleine file. Al snel kwamen we erachter waarom: er stond een bizon op de weg. Hij kwam er rustig aangesjokt en liep naast de auto weg. Daarna zijn we doorgereden naar de Fire Hole Lake Drive Dit is een drie mijl lange weg, die langs mooie poelen loopt en een aantal grote geisers. De Great Fountain Geyser zou tussen 09:45 en 01:45 uitbarsten. Daar hadden we maar niet op gewacht want we hadden nog veel op de planning staan. Verder was het een mooie weg, we hebben 1 geiser zien uitbarsten: de White Dome Geyser. Deze barst elk ½ uur uit en we stonden er net bij.

Nadat we de Fire Hole Lake Drive achter ons hebben gelaten zijn we naar de Mid Geyser Basin gegaan. Het hoogtepunt van dit gebied is de Grand Prismatic Spring (GP). Het is de grootste en diepste hot spring van het park. Een pad van 0,8 km gaat via de Excelsior pool naar de GP. De Excelsior pool heeft zichzelf zo hard opgeblazen in 1985 (46 uur lang), dat de geiser nu in diepe slaap is. De GP is schitterend en de kleuren zijn prachtig. Helaas kun je niet de gehele GP overzien vanaf de grond en de boardwalk. Maar wij zijn niet voor 1 gat gevangen! De Fairy falls trail loopt namelijk naast de GP. Na 1 mijl lopen kun je linksaf een heuvel op via een onofficieel pad. Hier heb je een geweldig uitzicht over de Grand Prismatic.

Nadat we daar een pauze hebben genomen zijn we doorgereden naar de Old Faithfull. De Old Faithfull is een geiser die om de 90 minuten uitbarst en 8000 gallons water tot een hoogte van 180ft spuit. Alle toeristen zaten om deze geiser heen toen deze uitbarstte. Helaas waren er overdreven Amerikanen bij die werkelijk om alles begonnen te schreeuwen en klappen. Zelf vonden we het een leuke geiser maar de uitbarsting viel tegen. Vanaf de geiser loopt een 4,4 kilometer lange boardwalk langs een hoop geisers en de Morning Glory Pool. De Pool zag er schitterend uit. Helaas is de temperatuur van de pool aan het veranderen en daarmee ook de felheid van de kleuren. Op de terugweg naar Old Faithfull kwamen we de Castle Geyser tegen, deze barst om de 13 uur uit. Wij zijn daar op een bankje gaan zitten met een zakje druiven. Na nog geen vijf minuten gezeten te hebben begon de geiser met uitbarsten! Wat een geluk. Veel indrukwekkender dan Old Faithfull.

Inmiddels was het alweer 17:00 en waren we al negen uur in het park. Tijd  om naar het hotel in West-Yellowstone te rijden. Onderweg stonden we in een aantal files. 1 elk file, 1 eagle file en een kudde bizons file. Het was geweldig om al die dieren te zien in het wild. Vooral de eagle was mooi, de roofvogel was op zoek naar een gemakkelijke prooi. Het zag er spectaculair uit. In totaal hebben we 11 elken, 1 bizon en een kudde bizons, een eagle en een andere roofvogel gezien.

Aangezien we maar 1/3de van de onderste ronde hebben gereden gaan we overmorgen de rest bekijken. Morgen staat de bovenste ronde op ons te wachten. Als morgen weer zo’n dag wordt, helemaal super!!

1. Jens en Suzanne:
    24 juli 2012
    Super he de wildlife in Yellowstone! En wat zijn de geysers tof he. Echt super dat jullie Castle Geyser hebben zien barsten!
  2. Marina:
    24 juli 2012
    Wow supergaaf om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien! Een goede tijd nog samen!
  3. Vivian:
    24 juli 2012
    Wat een foto's, en een kleuren, prachtig, geneit ervan
  4. Lowie:
    24 juli 2012
    Karin, ik wil volgend jaar ook naar Yellowstone! Supermooi!
    Kusjes voor jullie allebei
  5. Dorien:
    24 juli 2012
    Complimenten voor de fotograaf prachtig foto's. De verhalen zijn schitterend maar de foto's ook. Wij genieten daar van. Gr